دانش آموزان در درس گذشته با مفهوم برّ جدید و کشف قاره امریکا آشنا شدهاند. با تأکید بر اکتشافات جغرافیایی که در نتیجه پیشرفتهای دریانوردی در اروپا رخ داد، به تصرف سرزمینهای نو توسط آنها منجر شد، یکی دیگر از بخشهای کره زمین استرالیا و نیوزیلند را به عنوان سرزمینهای نو معرفی کنید.
پس از ایجاد انگیزه درباره چگونگی کشف اقیانوسیه، دانش آموزان را دعوت به شناسایی ویژگیهای طبیعی استرالیا و نیوزیلند کنید. برای این منظور، کره جغرافیایی در اختیار آنها بگذارید و با طرح پرسشهایی ابتدا بخواهید موقعیت نسبی استرالیا و اقیانوسیه را در نیمکره جنوبی تشخیص دهند. همان طور که ملاحظه میشود، در شرق استرالیا جزایر بسیار زیادی به صورت پراکنده در اقیانوس آرام وجود دارد.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 7 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ موقعیت نسبی استرالیا و اقیانوسیه را با توجه به نقشه بیان کنند.
✅ ویژگیهای مهم طبیعی استرالیا و نیوزیلند را توضیح دهند و روی نقشه نشان دهند.
✅ ویژگیهای مهم فرهنگی و اقتصادی استرالیا و نیوزیلند را بیان کنند و آنها را با یکدیگر مقایسه کنند.
✅ به طور گروهی درباره یکی از موضوعات مربوط به اکتشاف سرزمینهای نو تحقیق کنند و نتایج را در یک قالب مناسب، مثل روزنامه دیواری نمایش دهند.