دانلود گزارش تخصصی مدیر مدرسه : توانمند سازی همکاران مدرسه با بکارگیری اصول مدیریتی S5 همکاران
فرمت فایل: word قابل ویرایش
تعداد صفحات: 25
بنابراین، هیچ تحولی بدون تحول مدیریتی امکان پذیر نیست.با نگاهی گذرا به عنوان مؤثر در رشد و پیشرفت کشورهای توسعه یافته آشکار می سازد که این قبیل کشورها، آموزش و پرورش را در رأس همه ی مسائل قرار داده اند و با همین منطق « مدیریت آموزشی» نیز جایگاه و نقش ویژه ای در بهسازی و توسعه جامعه دارد.
بنابراین، مدیریت در سازمان های آموزشی از اهمیتی ویژه و نقش راهبردی برخوردار است زیرا علاوه بر حیاتی بودن آن تمام اهداف و عوامل این سازمان « انسانی» هستند.نقش و رسالت آنها از یک سو تبدیل انسانهای خام به انسانهای صنعتگر، خلاق، خودآگاه و رشد یافته و از سوی دیگر تأمین نیازهای نیروی انسانی در بخش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
هیچ نظامی آموزشی نمی تواند بدون داشتن مدیران شایسته، مدبّر و اندیشمند به اهداف خود برسد. نظامی که باعث نظم و ترتیب خود و دیگران شود. به منظور غلبه بر شرایط نامطمئن و پیچیده تنها راهی که پیش روی مدیران قرار دارد « تواناسازی کارکنان » از طریق کسب و دانش و مهارتی است که به سرعت کهنه و منسوخ می شود.
نظام و اصول s5 به مدیران کمک می کند با سازماندهی محیط کار و با به کارگیری روش های ساده سازی عملیات، شرایطی فراهم آورند که کارها آسانتر، ارزانتر و مؤثرتر انجام شود. اصول s5 مؤثرترین رهیافت و ستونی استوار در عملیات اصلاحی و بهبود بهره وری می باشد. از این رو داشتن نیروی انسانی توانا و کارآمد که بنیاد ثروت ملّی و دارایی های حیاتی سازمان به حساب می آیند، منافع بسیاری برای سازمان به دنبال خواهد داشت.اصول s5 شامل: سازماندهی[1]، نظم و ترتیب[2]، انضباط[3]، پاکیزه سازی[4] و استاندارد سازی[5] می باشند. در این نظام تأکید بر کارکنان با کیفیت، فرهنگ سازی و مدیریتی با کیفیت و در نتیجه بیشتر به « فرآیند» تکیه دارد تا به فرآورده. به کارگیری این اصول نقش به سزایی در کاهش مسائل مدیریتی مدرسه ام داشته است از جمله: